Dag 02 Om het Westen

3 juli 2019 - Terschelling, Nederland

De eerste nacht zit erop. Onze slaapkamer is wel piep, maar onder het open schuifraam is het bijna koel. In ieder geval om halfnegen aan het ontbijt van sinaasappel, brood, ei, en kaas.

We moeten naar West, Tony wil elektrisch. Dat is geen probleem voor Het Haantje, onze fietsverhuurder, ware het niet dat net na de afrekening de stroom uitviel. De jongeman in de winkel had dat nog nooit meegemaakt. Hij raakte echt in paniek. Ach, eens moet de eerste keer zijn.

Zeezicht

In Zeezicht was de storing alweer voorbij en dan is ‘s-ochtends om 11:00 koffie natuurlijk de beste keus. Daarna een paar boodschappen doen.  Dick had teveel sokken weggegooid (knollen) en scoorde in de drogisterij drie paar, terwijl Tony tandenstokers kocht. Inmiddels tòch een regenbuitje, maar dat was snel voorbij. Dus al weer snel op de fiets gestapt.

We passeren een zeevaarder die uitkijkt over de zee bij de Noordvaarders. Hìj had geluk, en keerde weer. Hij symboliseert degenen die niet weerkeerden.

Het “velen keerden niet terug” monumentBij het monument: De Noordvaarder

De westpunt, met de Noordvaarder en de Kroonpolders, is beduind en niet zo toegankelijk met al die plakken (water) met vogels.

Het GriltjeplakWest aan Zee

Het schelpenfietspad loopt er langs naar het noorden, richting Strand West. Daar staat  zegge één strandtent, waarvan het hout zo’n beetje bij elkaar gejut is. De bietensalade en de zeewierwrap (meer een tortilla overigens) smaakten prima. De zee was ruig bij eb, en Tony kan niet terug voordat ze er gepootjebaad heeft.

De zee

We keren terug via Midsland en vereren De Coop met een bezoek voor choco, rivella, appels en keukenpapier.

Stryper kerkhofStryper kerkhof

We stoppen ook bij het Strypse kerkhof waarnaar het Wyfke verwees. Op een bord staat de fabel nog eens uitgelegd. Het speelt allemaal in 1666, toen de Engelsen de koopvaardijvloot en West-Terschelling in de fik staken. Wat zeker zo interessant is, zijn de grafzerken, het zijn namelijk van oudsher stoeppalen, een soort grenspalen van percelen.

Vanavond sla met pizza gegeten bij dezelfde Italiaan. Dick heeft zijn oranje nieuwe sokken aan. Misschien helpt het. We zullen het gaan zien. ⚽️

1. Emely:
    3 juli 2019
    Terschelling is dus mooi!
    Het is pas zes uur; de dag is toch nog niet om? Wat wordt het vanavond? Een filmpje, band of maar een boek en tv?
    Wij beginnen over een uurtje aan ons ‘anniversary dinner’ met Amsterdamse vrienden. Wat schaft de pot bij jullie? ‘n Wijntje? Wij wel! 🥂🍷🍷
  2. Thea Ellenbroek:
    4 juli 2019
    De sokken van DICK hebben goed geholpen .Je mag ze wassen voor de vvolgende wedstrijd . Mooie foto,,s