01 Naar het eiland

5 oktober 2020 - De Koog, Nederland

Nu de hel weer losbarst qua corona, wordt het tijd de basis weer eens te verlaten. We hadden een midweek in een hotel op Texel weten te boeken voor begin oktober, en die gingen we verzilveren. Begin september, toen we boekten, leek alles koek en ei met weinig corona maatregelen. Maar naarmate deze dag nadert, beginnen veel dingen toch anders te gaan dan we ons hadden voorgesteld. Geen concerten, geen ommetje, waarna we deze trip gepland hadden, geen treinreis,  en nog geen quarantaine gedoe. Maar Texel lijkt gelukkig nog steeds een veilige bestemming.
Vol goede moed en met een volle tank reizen we naar het noorden af, waar donkere wolken met inhoud zich manifesteren. VoorbijAmsterdam komt het met bakken naar beneden. En echt snel gaat het ook niet. Net op tijd kunnen we de halfvier boot halen. Met nummerbord herkenning worden we toegelaten. Maar zonder mondkapje mag je de auto niet uit en de WC’s beneden, blijken op slot. Met een te volle blaas komen we tegen vieren aan bij het Horntje, en dan is de Koog gelukkig niet ver meer. Mooi is het om te zien hoe de honderd+  auto’s over het eiland uitwaaieren.

Het is droog als we uitstappen en inchecken voor onze suite, die uit een kamer, keukentje en slaapkamer blijkt te bestaan met WC en douche (iets met stoom) apart. Na de volgende stortbui zijn we net in staat ons eerste rondje naar de zee te lopen (250m) en een tafel te reserveren bij een van de talloze restaurants hier. Het wordt “Isola bella”, een Italiaan. Om zeven uur zijn we aan de beurt. Het is niet vreselijk druk, en op afstand van de anderen kunnen we veilig eten (what’s in a name?). En, eerlijk is eerlijk, ze màken er wat van: een mooie bruchetta, een mooie garnalen spaghetti, en een smakelijke insalata mista. Het personeel spreekt nauwelijks nederlands, maar is wel gastvrij en behulpzaam. Een beetje buitenland, ook al is het Texel.

Isola Bella

Morgen gaat er 20mm regen vallen, dus het wordt nog spannend om tussen de buien door er iets leuks van te maken. We gokken op Den Burg, de Texelse hoofdstad.

1. Emely:
    5 oktober 2020
    Hmmmm, iets anders dus dan jullie je voorstelden. Té nat, jammer. Maar gelukkig hebben jullie een suite en is er lekker eten daar. Hebben jullie goede boeken mee? Geniet samen van deze midweek!
  2. DCVE:
    6 oktober 2020
    Ja jouw spaanse boek deel iii, geert mak, en waterdrager en een trouw gekocht. Alex beukte vannacht ad ramen en stort vandaag zijn regens over ons uit tot 1500. Daarna wordt het allemaal beter...... x-fingers. Gr dct