02 Langs de drie grootste dorpen

6 oktober 2020 - De Koog, Nederland

Alex, of wat er van over was, loeide met wind en regen vannacht hard over de ramen. Maar vanmorgen was het droog met zon en  zaten we in de ontbijtshift van halfnegen. We waren iets te laat, en dat biedt het voordeel dat je niet in de 1,5m file staat. Het personeel is vriendelijker dan de kwaliteit van het ontbijt, maar je komt er de ochtend natuurlijk wel mee door. Omdat de zon scheen,  spoorden we elkaar aan om snel naar zee te gaan.  Bij hoog water spoedden we ons zuidwaarts in het zicht van een stevige plensbui. Net op tijd waren we bij paviljoen paal 19 voor de koffie.

Naderende bui paal 19Tony in pak

Regenpakken moesten aan en door het bos wandelden we zo snel mogelijk terug naar onze suite. Bij de Primera vlakbij ons hotel scoorden we nog gauw een Trouw, want een dag zonder krant ..
Het werd weer droog, daarom naar Texels hoofdstad Den Burg gereden voor de oude straatjes, een lunch bij de bakker, en twee geocaches. Die dingen heb je nu eenmaal overal. Midden in Den Burg staat een mooie oude kerk, waarvan de toren wel wat lijkt op die van Lexmond. Verder valt het Schoutenhuys op. Op de plek van het huidige oude stenen pand, stond ooit het houten huis van de schout, dat ook in gebruik was als raadhuis.

NN kerk Den BurgHet Schoutenhuys

Omdat de zee blijft trekken, besloten we door te rijden naar Oudeschild. Ook hier weer een beetje zon, een wandeling langs de haven die soms droogligt, twee caches, en last but not least een bezoek aan het museum Kaap Skil (met mondkapje). Dat museum is de moeite waard. Het is een  mengeling van een scheepvaartmuseum, jutterij en een openlucht museum met oude ambachten, huisjes en een molen. Vooral de moderne maquettehal vonden we prachtig: Oudeschild als dé passantenhaven in de gouden eeuw met een enorm tableau en projecties op de muren.

MaquettehalPaarden box

Via een kleine omweg terug naar De Koog voor een douche. Voor het diner reserveerden we een plaatsje bij Burgers Beer&Blues. Om half acht zitten we daar op hoge stoelen aan een Draka kabelhaspel voor een vis- en lamsstoofschotel. Vriendelijk en eenvoudige bediening. Binnen staan oude bromfietsen, waarvan de Sparta buikschuiver Dick aan vroeger deed denken, toen hij bij broer Joop achterop op weg naar school ging.

Sparta

1. Emely:
    6 oktober 2020
    Gelukkig was er paal 19 met koffie! Wij zijn even gelukkig met een nieuwe DeLonghi ☕️☕️ Ik kan me geen voorstelling maken van die Draka kabelhaspel voor het diner. Mooie foto’s! Leuk om verslag te lezen. Zie ook onze app!
  2. Marien:
    7 oktober 2020
    Texel! dat was nog eens wat. In de jaren '90 gingen we met 100 3e klassers een dagje Texel doen. De boot van 9.30 iedereen een fiets bij de veerhaven en fietsen maar... Ecomare, met sleepnet in de branding vissen en daarna alles determineren, het Juttersmuseum in Oudeschild en via de Hoge Berg terug naar de boot. Niemand was te laat, doodsbang dat boot en bus weg zouden zijn. Rood/bruin verbrande gezichten die tevreden in slaap vielen in de bus. Het was mei en altijd mooi weer! Veel plezier op Texel Dick en Tony!