03 Wandelen in de Kooisplek en naar de film

29 augustus 2021 - Oost-Vlieland, Nederland

Vandaag staat er een harde noordenwind met wat motregen. Dat is niet echt weer om een eind te gaan fietsen. We besluiten een cachetrail te gaan wandelen van zeven locaties op de Kooisplek. Maar eerst ontbijten in de benedenzaal. Je waant je er in jaren zeventig, waar bruin de boventoon voerde.

De ontbijttafel

Omdat er tussen 11:00 en 18:00uur niet op de Dorpsstraat mag worden gefietst staan onze rossen achter het hotel. Ze zijn niet omgewaaid.

Vol goede moed rijden we richting vuurtoren die op het Vuurboetsduin staat. Dick kan de stijging op het fietspad naar de Kooisplek nèt aan. We parkeren onze fietsen tegen een boom en beginnen aan de cacheroute die door bos, over zand en vooral hei loopt. De caches zijn merendeel in de grond verstopt tussen de struiken en dat maakt het zoeken, beter gezegd het vinden, van zo’n cache er niet gemakkelijker op.

Kooisplek

Ook de smalle paadjes tussen de heidestruiken zijn slecht zichtbaar, maar dat maakt het des te mooier om door deze ruigte te lopen. We eindigen bij een broedkolonie van witte vogels. Het is wat veraf, maar we denken (hopen) dat het lepelaars zijn.

Zicht op lepelaarskolonie

Na een uurtje of twee struinen zijn we terug bij de fietsen. We hebben alle caches gevonden - inclusief het bonusexemplaar. De zon komt een beetje door en we fietsen naar het Badhuys voor een welverdiende lunch aan zee.

Onze lunch in het Strandhuys

Als we naar buiten kijken zien we de KNRM druk in de weer met bootjes, geassisteerd door kustwacht, vliegtuigje, helikopters, politie. Het blijkt dat er een vrouw wordt vermist. Ze ging zwemmen in deze levensgevaarlijke zee. Het is wel spectaculair te zien hoeveel hulp er wordt uitgerukt om te helpen. We lezen wel hoe het is afgelopen, want het heeft de pers al gehaald …. (De zoekactie heeft nog niets opgeleverd)

We fietsen duinafwaarts naar het dorp terug en maken de gloproute van gisteren af. Ook kopen we kaartjes voor de film en reserveren bij een Italiaan voor het avondeten.
We eten vandaag vegetarisch in de vorm van een pizza met kaas, artisjok en tomaat en een melanzane gerecht, dat is aubergine met tomaat. En natuurlijk tiramisu met espresso toe.
Met gevukde magen gaan we naar de bioscoop/het theater van Vlieland “het podium”. We genieten van de film “gli anni più belli”. Het gaat over drie boezemvrienden en één vriendin die hun leven invullen met alle emoties die we van italianen kennen.

1. Emely:
    29 augustus 2021
    Leuk weer te lezen. Wat zijn die caches? Doen jullie er eens fotootjes van bij het reisverhaal? Is er een verband tussen al hetgeen jullie hebben ‘gescoord’?
    Is al bekend waar de vermiste mevrouw is gebleven? Hopelijk ligt ze nu gewoon lekker op haar adres te pitten. Toch wel een beetje beangstigend. Ik heb veel, heel veel ontzag voor de zee. Hier in Galicië hangen groene vlaggen als het veilig is om te zwemmen.
    Welterusten!
  2. Joop van Eck:
    30 augustus 2021
    Nooit op Vlieland geweest. Ziet er fraai uit op t eerste gezicht
  3. Peter:
    30 augustus 2021
    Net (maandag 16:30 uur) informatie opgezocht over de 'vermiste' vrouw. Ik vond o.a. het volgende: volgens de kustwacht is er "intensief gezocht vanuit de lucht en op het water" maar werd de vrouw niet aangetroffen. Omdat er niemand als vermist is opgegeven, is het ook mogelijk dat de vrouw buiten het zicht van de omstanders veilig uit het water is gegaan.

Indien er later toch nog iemand als vermist wordt opgegeven dan zal de zoektocht worden hervat, aldus een woordvoerster van de Kustwacht.

Bij de zoekactie zondag werden onder meer een kustwachtvliegtuig en een helikopter ingezet.
  4. DCVE:
    30 augustus 2021
    Niets meer gehoord idd. Storm in n glas water hoop ik. Gr