Dag 01 door de Benelux

14 oktober 2022 - Pont-à-Mousson, Frankrijk

Nadat we de afgelopen dagen voortdurend Meteo France en Buienradar hadden gespot op het weer vanaf vandaag, besloten we toch naar “le grand est”  te gaan - ondanks de buien die ons in Frankrijk zouden verwelkomen.

Na het prachtige optreden, gisteravond, van Lisa Ferschman en Enrico Pace (Beethoven, Ravel, Sjostakovich en Enescu en twee toegiften!), viel het nog niet mee op tijd uit de veren te stappen. Ook in Nijmegen regent het. Maar met de eigen auto komt het niet op een half uurtje, al moesten we eerst nog even de griepprik ophalen. Om iets na elf reden we aan richting Maastricht en Luik. Wegrestaurants zijn er nauwelijks maar na twee uur tuffen komen we in Sprimont bij een AC wegrestaurant. Beetje vergane glorie maar wel betaal-wc.

De AC in SprimontMet uitzicht

Verder ging het, richting Luxemburg. Tomtom stuurde ons langs de westkant van het hertogdom, of eigenlijk er nèt omheen, maar omdat je in Frankrijk niet kunt tanken, willen we in Luxemburg onze slag slaan. Daar wordt Tomtom zenuwachtig van, want het systeem weet niet goed hoe je in drie landen tegelijk moet rijden. Uiteindelijk staan we dan bij een Luxemburgse pomp.  Er staat een lange rij; niet voor de pomp met benzine - daar kunnen we meteen aanschuiven - maar in de kiosk: voor sloffen sigaretten en drank.
Volgetankt koersen we naar Frankrijk, waar we vanwege wegwerkzaamheden in een vette file terechtkomen. Het is plezant om te zien hoe de vrachtwagens breed gaan rijden om te voorkomen dat de pw’s de duizend meter invoegstrook goed benutten.
Net na vijf uur, een uurtje later dan gedacht, rijden we in Pont à Mousson binnen. We hebben gereserveerd in dè bezienswaardigheid van dit stadje: De Abdij van Prémonte. Het is eigenlijk een soort parador, die wat minder chique oogt dan de Spaanse, maar wel erg groot is. Het omvat een hotel, museum, conferentieoord etc. We gaan het nog verder bekijken, maar de trappenhuizen beloven veel goeds.

De ronde trapDe ovale trap

We verkennen het stadje en wandelen over de brug naar de Moezel waar ons een arcadeplein wacht met winkeltjes en horeca.

Brug over de Moezel

Ook verkennen we het station voor de reis naar Metz. We kopen voor morgen alvast een retourtje. Zonder enig kortingskaartje is het aan de prijs, maar we gaan ervoor.

Inmiddels is het zeven uur en het regent nog steeds. We besluiten om maar niet meer eerst naar het hotel te gaan, maar meteen te gaan eten. Het wordt vis en pizza in een eenvoudige Italiaan. Morgen Metz.

1. Zus Elly:
    14 oktober 2022
    Weer een reisje via Luxemburg naar Frankrijk naar het stadje Pond â mousson aan de liefelijke Moezel. Jullie treffen het niet ,wat het weer betreft,maar hopelijk wordt het de komende dagen beter. Jullie kennende, gaan vast weer veel musea,kerken, kloosters etc bezoeken. Dan houden jullie hetin ieder geval droog. Op naar Metz. Voor morgen een mooie dag 😀. Lfs zus
  2. Emely:
    14 oktober 2022
    Een gezellige reisdag. Geniet van Metz morgen!
  3. Henny:
    15 oktober 2022
    Jammer van die regen. Maar wel genieten van de Franse grandeur in gebouwen. Veel plezier daar.
  4. Ingrid Thoonen:
    Klinkt al gezellig.
    Veel plezier buurtjes!
  5. Siebold:
    15 oktober 2022
    Zo'n Franse Parador klinkt behoorlijk groots! Leuk!
    Hebben ze bij de Franse spoorwegen geen "Tarjeta dorado"?
  6. DCVE:
    15 oktober 2022
    Mais oui. 49€ avec 30% reduction par voyage. Hélas ne pas profitable pour ces petits distances.