Dag 01 Op naar Kinnum

2 juli 2019 - Terschelling, Nederland

Als je naar Terschelling wilt moet je daar wel een dag voor uittrekken, want met een treinreis van drie en een boottocht van twee uur ben je toch wel even bezig. En dat terwijl Helma onze hulp ons naar het station bracht voor een vlotte reis.

Aankomst onder Brandaris

De firma Doeksen, die tegenwoordig weer het monopolie heeft, bracht ons met De Friesland veilig naar de overkant - naar West Terschelling. De auto met onze fietsen stond al op ons te wachten. Het brengen van onze koffers naar ons vakantiehuisje was bij de prijs inbegrepen. Goede service.

Vanaf het veer is het nog zo’n vier kilometer naar ons huisje in Kinnum, vlak aan de waddenzeedijk. Omdat alles hier nr zeven had, was het even lastig waar aan te bellen. Een telefoontje doet dan wonderen en Tineke liet ons in het appartement/huisje, dat bestaat uit kamer beneden en slaapkamer boven. Alles proper.

Ons appartement Het Oranjetipje

Bij de verkenning van de douche en de slaapkamer kwamen we erachter dat we geen beddengoed en handdoeken hadden besteld. Na een tweede telefoontje werd dat snel opgelost (voor 24€, dat weer wel).

We wonen nu op 1km van Midsland en dus dito van de Coop en de vele kroegen en horeca die dit plaatsje een zeker imago hebben bezorgd. We kochten brood, kaas, thee, ei en sinaasappels voor het ontbijt en aten daarna in La Grotta bruchetta, salade en risotto. Dit alles Italiaans afgerond met espresso toe.

Het Strypse Wyfke

Langs de hoofdweg passeren we het Strypse Wyfke, die met de uitspraak “er staan er hier honderd en er liggen er nog duizend” lang geleden de Engelse misleidde tijdens hun inval op Terschelling.

Schapen aan het wad

Omdat we op 150 m van het wad zitten, hebben we verteerd op een bankje aan de zee met vele schapen.

1. Emely:
    2 juli 2019
    Dank! Twee vragen:
    1. Heeft Strypse Wyfke iets met dat beeld te maken?
    2. De auto met fietsen stond te wachten......Heb je daar dan een auto gehuurd? En toch niet jullie eigen fietsen?
  2. Marien:
    2 juli 2019
    H Dick en Tony, vlak bij jullie loop de Middelander dijk van Kinnum naar Seerijp of Striep, eigenlijk de oude kustlijn, want in 1850 hebben ze een stuk "drooggevallen" Waddenzee ingepolderd. Nu polder het Nieuwland of Seerijperpolder. Buitendijks bij Hee heeft de Oel het niet overleefd, het Nieuw land bij Striep dus wel. Allemaal mooi te zien bij onze vriend de Topotijdreis van het Kadaster