01 Naar Vlieland

27 augustus 2021 - Oost-Vlieland, Nederland

Je hoeft niet razend vroeg op om de snelboot van 14:30 te halen, maar een treintje eerder voor de zekerheid kan geen kwaad. Om het lange zitten enigszins te compenseren, besluiten we naar het station te wandelen, waarbij Dick al snel even terug moest om zijn hoed op te halen.

NS Nijmegen is vanuit Hees tegenwoordig slecht te bereiken, want de tunnelingang naar het spoor is vanwege het vele illegale reizen gesloten. De NS spreekt zelf van een experiment. Tja.

Wat in de trein opvalt is, dat iedereen zich goed aan de mondkapjes houdt, en het is niet overdreven druk.

Net voor Deventer blijft de trein staan: stroomstoring bij Zwolle. Het valt mee, maar eenmaal in Zwolle vertrekt de trein naar Leeuwarden voor onze neus. We nemen bij Julia’s een troostkoffie en stappen vol goede moed in een trein later. We zien nog net de volgende trein uit Nijmegen ook te laat binnenkomen……

Alles loopt nu op rolletjes. De overstap in Leeuwarden wordt gehaald en in Harlingen Haven hebben we twaalf minuten tijd om de boot te halen. Daarvoor moet je dan over een voetbrug, en jawel, die stond “natuurlijk” open. Vier minuten voor vertrek lopen we bij Doeksen de vertrekhal in. En wat blijkt: de snelboot is nog onderweg. Gedwee wacht iedereen in de rij tot de Koegelwieck (hij is overgeschilderd) aan komt racen. Hij is voor iets meer dan de helft bezet, en de voor/achter plaatsen zijn keurig met spatschermen gescheiden.

Op de Koegelwieck

Ruim een half uur later dan gepland komen we dan toch in Vlieland Oost binnen. Op de kade is een drukte van belang, want het weekend is begonnen.

Het Loods Hotel  is vlakbij en oogt oubollig met gehaakte kleedjes over de ontbijttafel. Om kamer 28 te bereiken moeten we over twee smalle trappen naar boven om onder het dak aan de straatkant te eindigen. De kamer is bescheiden, maar oogt comfortabel (dat horen jullie morgen). Overigens is de Wifi net stuk, dus we redden ons voorlopig met 4g.

DorpsstraatZeezicht

We stappen door de hoofdstraat van Oost om de restaurantjes te verkennen en ons de pandjes van “vroeger” te herinneren. We besluiten bij Zeezicht te gaan eten: zalmsalade en een viscurry met witte wijn. Het was teveel maar het smaakte goed.

De VlamingWaddijk

We wandelen de wadkade af om ons vorige verblijf te herkennen, dat valt nog niet mee, maar de uitzichten blijven prachtig bij de ondergaande zon.

Morgen gaan we met de eiland-dichteres een Slauerhoff wandeling maken. We hebben gereserveerd.

1. Zus Elly:
    27 augustus 2021
    Hoelang hebben jullie er wel niet over gedaan om er te komen? Fijn dat jullie met de koegelwieck konden oversteken. De grote boot duurt nog eens 1halfuur. Met de koegelwieck ooit naar Terschelling geweest. Ik ken Vlieland niet. Is er veel veranderd sinds 'vroeger'? Mooie dagen, hopelijk met mooi weer. Liefs.
  2. Marien:
    27 augustus 2021
    Vertrouwde beelden van toen, wij wensen jullie fijne dagen in de frisse noordenwind T&M
  3. Emely:
    27 augustus 2021
    Zo zie je maar weer……. Een treintje eerder nemen voor de zekerheid is zo gek nog niet. Als het al niet voor een vergeten hoed is, is het misschien voor een NS -stroomstoring.
    Hoe lang geleden is ‘vroeger’ wat er herinnerd moet worden?
    Mooie luchten met Nederlandse wolken. Geniet er van!
  4. DCVE:
    28 augustus 2021
    Vroeger moet 1977 zijn geweest en daarna zeker nog twee keer. In 1977 vierden we carnaval met liesbeth en ramses, die destijds ook al bezopen was in het badhotel.