01 Naar Spanje

31 mei 2022 - Girona, Spanje

Best bijzonder om na twee jaar weer echt op vakantie te gaan. We moeten ons weliswaar wel een beetje losrukken van de dagelijkse beslommeringen, die ons tot de maandagavond achtervolgden: Tony straatkoor, Dick naar zijn orkestje.

We hebben de vluchten, de auto en de overnachtingen gereserveerd. Voor de rest moeten we maar zien hoe we alles invullen.

We nemen zo min mogelijk mee, maar als puntje bij paaltje komt, hebben we een grote koffer, een koffertje, twee rugtassen en en een handtas. We nemen twee ipads (dit verslag moet tenslotte ook geschreven) mee met kabels en klein grut aan stekkers en voedingen.

Onze superbuuf stond vanmorgen om tien voor zeven voor de deur om ons naar het station te brengen. Met al die Schiphol taferelen, zou het op Eindhoven airport wel niet anders zijn. Waar het daar normaal een halfuurtje duurt om door de controles te komen, duurde het nu een vol uur, terwijl de tasjes niet eens uitgepakt hoefden te worden. Al die vakantiegangers, waaronder veel Belgen, gingen overigens goed gemutst door de rijslangen. De vlucht met Transavia liep verder gesmeerd. Tegen halftwaalf omhoog en rond half twee in Barcelona. Bij Europcar haalden we de auto op. We mochten kiezen uit een upgraded assortiment, waar (jawel!), ook een rode Renault captur bij was (een hybride nog wel, met nóg meer knopjes).

Voorspoedig reden we de kleine 100 km naar Girona; over de snelweg, waar we niet meer gewend zijn aan 120km/h. Dus met inhalen extra opletten.

We hadden onze aankomst gemeld bij de “appartementenmelkster” en werden keurig opgewacht om een parkeergarage in te kunnen manoeuvreren. Die was in een klein straatje en de garage was ook niet ruim, dus het was een paar keer steken om erin te komen. Maar toen stond-ie ook netjes in vak 28. Eruit zal op dezelfde manier ook wel kunnen. We merkten weer dat de captur best breed is, maar dat wisten we al. Alleen zijn we nog niet helemaal vertrouwd met de bediening.

Tony op de Ramblas van GeronaVeel fietswinkels

Ons appartement is bescheiden van omvang, maar van alle gemakken voorzien. Het ligt midden in het oude centrum, waar we vanmiddag onze eerste schreden hebben gezet. Onder andere om onze nijmeegse vrienden Emely en Siebold te ontmoeten op een terras bij de kathedraal.

Op het plein voor de KathedraalDe kathedraal

Zij zijn met eigen auto op doorreis naar het zuiden, en het is leuk om samen een paar dagen in Gerona door te brengen.

Prachtige kleurenLangs de Riu Onyar

Het is stralend warm weer hier. Morgen gaan we genieten van deze oude stad. Vandaag hebben we nog tijd voor de boodschappen in een kleine supermercado die doet denken aan die aan de Paul Krügerstraat (voor de insiders). We kopen er de eerste levensbehoeften: boter kaas en eieren.

Daarna gaan we gezellig met ons vieren eten. We hebben afgesproken bij de Augustinusbrug om van daaruit een eetplekje te vinden. Siebold vond een Baskische hapjestent: Zanpanzar. Op de bar lagen de meest exotische tappas. Aan het tafeltje moesten we iets groter bestellen. Met een Verdejo uit de Rueda sloten we onze eerste vakantiedag af. Morgen verkennen we Gerona verder. Er is zoveel te zien……

1. Zus Elly:
    31 mei 2022
    Eindelijk weer eens een buitenlandse vakantie voor jullie. Wat leuk dat jullie met Emely en Siebold een paar dagen gaan door brengen in het mooie Gerona. Je hebt het over de appartementenmelkster ,ik neem aan dat je veel moet betalen voor een kleine ruimte. Ach het is maar tijdelijk. ( leuk woord trouwens) . En morgen de grote stad ontdekken met z'n vieren. Heel veel plezier, ook voor Emely en Siebold. Tot morgen. Lfs zus
  2. Emely:
    1 juni 2022
    Dank voor verslag. Heerlijk lezen en kijken voor het slapen gaan. En leuk, Elly, om jou weer tegen te komen! Voor nu welterusten 😴 en tot morgen! 🙋‍♂️🙋‍♀️
  3. Henny:
    1 juni 2022
    Holla, wat fijn dat jullie weer op vakantie kunnen naar Spanje en dat het zo goed gaat. De spanning van het nieuwe maar hanteerbare. Veel plezier in Gerona ( en Puiscerda Dali?) Wij zullen mee genieten.
  4. Zus Elly:
    1 juni 2022
    Leuke foto Tony, dit is nou 'flaneren ' op de Ramblas? Nog een vraagje: is het nou Gerona of Girona? Mooie dag .