02 Gerona Girona

1 juni 2022 - Girona, Spanje

Vandaag een stadswandeldag met Emely en Siebold. We hebben goed geslapen na de intensieve dag van gisteren, en zijn -net voor de wekker- om acht uur wakker. We weten intussen de kortste weg naar de bakker voor croissants en stokbrood, dus die gaat Diego eerst halen. Bij de bakker lopen de duiven in en uit, uit op brood.

Duif bij de bakker

Het is best knus om in ons appartement te genieten van een grote sinaasappel, thee, ei, boterham en yoghurt zoals we dat thuis gewend zijn, met de croissant als extraatje voor het vakantiegevoel.

Zus vroeg er al naar: is het Ge- of Girona. Allebei is goed, maar wel met dit verschil dat Gi- Catalaans, en Ge- Spaans is. En denk erom dat dat die Gironezen daar fel op zijn. De rood-gele vlag zie je overal, terwijl ook het yellow-ribbon op iedere straathoek te vinden is. Het leeft.

We hebben bij de kathedraal bovenaan de trappen afgesproken. Het kost vijf euro per persoon om naar binnen te mogen. De geluidgids krijg je er gratis bij.

De kathedraalIn de kathedraalTony en Siebold bellen met God

Het is net alsof je met God belt met die dingen aan je oor. Dick houdt daar niet van, die struint liever in eigen tempo van het ene lijk naar het andere. Ze liggen of onder de vloer of in een kapel die gewijd is aan een of andere heilige. Het blijkt dat Karel de Grote de lokale held is. Door de Gironezen is hij zalig en heilig verklaard, maar dat geldt dus alleen lokaal.

De kathedraal ligt hoog en is kei oud. Het gebouw ligt op romeinse fundamenten (forum) en is diverse keren herzien. Met zijn brede schip, dat één van breedste ter wereld is (23m), maakt het grote indruk.

Enorme boogconstructies

Het grootste object in de ruimte is een modern orgel dat als een houten blok midden in de kerk staat. Een lelijk ding; zelfs de audiotour besteedt er geen aandacht aan. Op internet ook bijna niet te vinden. Kijk naar dit filmpje, dat de geheimen van het orgel ontsluit.

Pure barokHet baldakijn

Maar de kerk heeft vooral veel kapellen, die aan verschillende heiligen gewijd zijn, en een bijzonder en een super oud altaar, dat pas gerestaureerd lijkt en heel modern oogt.
Vanuit de kerk kun je een klassieke kloostertuin bezoeken (denk aan die van de Utrechtse dom). In een kapel aan die tuin staat één van de pronkstukken van de kerk en van Gerona (en speciaal voor Peter S.): De Stenen Bank van Karel de Grote.

De kloostertuinDe stenen bank van Karel voor Peter

We lopen door een van de zijgebouwen. Je vindt er supergrote monstranzen en crucifixen en een moderne biechtkamer.

Wel mooi hoorModerne biechtstoelMet uitzicht

Een ander topstuk is een tapijt uit de elfde eeuw, dat de schepping verbeeldt. De kleuren zijn heel goed bewaard gebleven en via een prachtige kleurenanimatie wordt het scheppingsverhaal uit het doek gedaan.

Het scheppingsdoekScheppingsdetail

Vervuld van zoveel kerk, drinken we koffie en nemen we een “boterham” langs de riu. Beelden maken hongerig, zeg maar.

Lunchen aan de riu

Na het eten spreken we af voor een wandeling over de stadsmuur. We treffen E&S ijsjesetent op een bankje aan. Dat liet ons tijd om het toeristenbureau te bezoeken voor de juiste treintijden voor morgen, als we naar Dali willen. Ze gaan frequenter, die treinen, dan wij konden vinden.

De muur begint aan het eind van ramblas, is hoog en loopt nagenoeg geheel rond de oude stad. Iedere honderd meter vinden we uitkijktorens en nabij de kerken slingert de muur, die een beetje aan de Chinese doet denken, om de vele tuinen hier, heen.

De muurUitzicht op de stadDe afdalingSamen op een bankje

We dalen af en komen uit bij de kathedraal waar we vanmorgen begonnen zijn. Dick’s iphone meldt een geocache en Emely wil dat we hem vinden. Hij zat verstopt achter een verkeersbord. Het bleek een klein ding.

Voor het avondeten spreken we af bij Marieta onder de arcades van het onafhankelijkheidsplein. We bestellen via een internetmenu. Het is allemaal heel smakelijk onder een zachte avondbries. Onze vakantiewegen scheiden hier. Emely en Siebold reizen morgen door naar Olot, wij proberen met de trein het Dalimuseum in Figueres te bezoeken.

1. Emely:
    1 juni 2022
    Keigoed om zo uitgebreid over de kathedraal te schrijven! En zeker met de link naarvdat filmpje met het orgel erbij. Ja, jammer dat onze vakantiewegen al weer scheiden. Wij hebben dat nog niet vastgelegd. Moet morgen maar……Fijne reis verder en mooi om elkaar wederzijds met wederwaardigheden op de hoogte te houden.
    Enne….. veel plezier bij Dalí morgen. Het is het meer dan waard!
  2. Zus Elly:
    2 juni 2022
    Het is weer genieten van jullie avonturen. Mooi zoals het interieur vd kathedraal beschreven wordt. In dit rooms katholieke land wordt er natuurlijk nog gebiecht. Wordt er in Nederland nog wel gebiecht? Ik heb begrepen dat het in veel kerken is afgeschaft. Hoeveel km hebben jullie gelopen inde hitte ? (32gr) . Ik verheug me op het verslag van morgen als jullie naar het museum v Dali gaan Emely en Siebold,leuk dat ik jullie tref op de gezellige foto. Goede voortzetting en veel plezier met jullie vakantie. En waar ligt Olot?
    En nu op naar Dali. Mooie dag. Lfs Zus.
  3. DCVE:
    2 juni 2022
    In nl wordt vast wel gebiecht. Maar wel meer opgebiecht natuurlijk. Die muur was een km of drie, maar wel veel trappen en de hitte viel mee ; er stond nl veel wind. Olot ligt wat naar het zuid-westen, nabij Vic.
  4. Ingrid Thoonen:
    2 juni 2022
    Jullie zijn weer lekker actief en aan het genieten.
    Veel plezier namens de buurtjes!
  5. Peter Waterkoort:
    2 juni 2022
    Het ziet er gezellig en ontspannen uit, zo met z'n vieren. En leuk om weer te lezen, ik keek er al naar uit.
    Ik was met Henriëtte al twee keer eerder in Girona en wij vonden het een prachtige stad, met zo veel historie.Het ziet er gezellig en ontspannen uit, zo met z'n vieren.
    Ik was hier met Henriëtte al twee keer vond het een prachtige stad.
    Aanvullend: Naast de kathedraal ook de moeite waard om in Girona te bezoeken: de joodse wijk en het Joods Historisch Museum te bezoeken.
    - Info internet 1: In 878 werd Girona geannexeerd bij het graafschap Barcelona en in de 11e eeuw kreeg Girona vervolgens stadsrechten van Alfons I van Aragon. Een eeuw hierna begon er een joodse gemeenschap te groeien in Girona, ook werd er een Kabbalistische school gebouwd die één van de belangrijkste kabbalistische scholen in heel Europa was. In 1492 werden de Joden door katholieke koningen verdreven uit Catalonië.)
    - Info internet: Het Joods Historisch Museum is gevestigd op de plek waar zich ooit de laatst bekende synagoge van de stad bevond. Een grote davidster in het plaveisel van een fraaie binnenplaats, gemaakt van stukjes marmer, markeert de toegang tot het Instituut voor de Studie van Nahmánides, de naam van de onbetwiste meester van de Kabbala de joodse geheimleer geboren in Girona in het jaar Een bezoek aan dit museum wordt aangeraden aan iedereen die iets meer wil weten over de geschiedenis van de joodse gemeenschap die vijf eeuwen lang in Girona gevestigd was.)
    Zie eventueel ook info over Girona & Kabbala: https://www.youtube.com/watch?v=RDDc9hEhigQ
  6. Peter Waterkoort:
    2 juni 2022
    Wat betreft het scheppingsverhaal zie eventueel: https://historiek.net/el-tapis-de-la-creacio-of-het-scheppingsverhaal-van-girona/14038/

En dan zijn er nog de moslims, in deze stad waar tijdens de middeleeuwen joden eeuwenlang harmonieus werkten en leefden met moslims en christenen (tot 1492!): https://www.tripadvisor.nl/AttractionProductReview-g187497-d12577149-Private_Jewish_Heritage_and_history_Girona_and_Besalu-Barcelona_Catalonia.html

Ja, Spanje, wat een prachtige cultuur en een rijkdom. En nu op naar Dalí.
    Heel veel plezier.

P.s. Dat filmpje over het orgel in de kathedraal doet ook denken aan het orgel in de Stevenskerk, zij het dat de organist minder verstopt en op zichtbare hoogte speelt.
  7. Adri:
    2 juni 2022
    Gaan jullie ook nog met de trein naar Barcelona? De trein langs de kust lijkt soms pal boven de zee te hangen. Mooi, maar best een eng idee. Geniet van al het moois daar.