Dag 14 Van Jaca naar La Seu d’Urgell

7 september 2019 - La Seu d'Urgell, Spanje

Vandaag naar onze laatste bestemming: La Seu d’Urgell. Dat betekent een flink stuk rijden, naar het oosten, zodat we meteen ook weer een beetje in de buurt van Barcelona komen.  We besloten voor een zuidelijke route via Huesca, Monzon en dan doorsteken naar Balaguer om de C14 naar La Seu/Andorra te kunnen oppakken.

Tijdens de rit krijgen we een heel ander stuk van Spanje te zien: vlakker en minder toeristisch. Er is veel aan de infrastructuur gedaan met bredere wegen, nieuwe tunnels, en vooral ook nieuwe snelwegen. Topper was wel de nieuwe weg over Monrepos, met op het hoogste punt een volledig zicht op de Aragonese Pyreneeën.

Ondanks het vlakkere landschap zie je toch veel bultjes met bijzondere structuren. Helaas weinig tijd en gelegenheid om er plaatjes van te schieten.

We stopten voor koffie in Binéfar, waar er juist markt was. Druk, maar gezellig.

14a Markt in Binéfar

De tweede stop was in Ponts, waar we op een terras aan het rotondeplein broodjes namen. Vanaf hier ging het verder naar het noorden, langs de Rio Segre met veel stuwmeren.

Na vijf uur reizen kwamen we in La Seu aan. Het is een plaats die nadere bestudering verdiend met zijn Romaanse kathedraal, olympisch dorp en een oude kern. De mevrouw van de información was heel behulpzaam.

14c Kanonnenstraat in La Seu14d Plein vlakbij de información

De Parador de Seu oogt modern, maar Paradors moeten om een of andere reden altijd een klooster galerij hebben. Zo ook hier. Het blijkt dat de Dominicanen hier zijn gehuisvest geweest. De kerk staat ernaast.

14b Onze parador

Vanavond de eerste kennismaking met La Seu. Het heeft een heuse Ramblas en bijzondere overdekte straatjes (zie foto). Tijdens onze after dinner wandeling kwamen een heus Tesla snellaadstation tegen met tien plaatsen.

14e Tesla station

Echter zonder Tesla’s. We gaan het in de gaten houden.