Dag 09 Bielsa en de Valle de Pineta

2 september 2019 - Aínsa-Sobrarbe, Spanje

Vandaag pakken we de Pireneos weer op, want het beloofd goed weer te worden. Aínsa ligt gunstig in het midden van de vele bestemmingen. We gaan naar het noorden: Bielsa, en rijden gelijk door naar de Valle de Pineta, dat heel erg wordt aangeprezen. Met de auto gaat het te snel om daar rijdend van te genieten, dus het is maar goed dat we aan het eind van de Valle moeten stoppen. Parkeren kost hier geld en bij een información krijgen we kaart en uitleg. We kiezen voor de gemakkelijkste wandeling. Dit keer met wandelstokken.

09a Het grote pad09b De reuzen hebben een donsje

We staan zo’n beetje aan het eind van een dal, waar hoge bergen met wolkdonsjes boven het landschap uittorenen. Met hoog bedoelen we drieduizend meter, terwijl we zelf op tweeduizend meter staan. Watervallen dus.

09c Waterval09d09e Tweede waterval09f samen voor de toppen

Nu valt het met die watervallen best tegen, want de sneeuw is weg, en er valt veel minder dan weleer. Oude foto’s langs de weg tonen de grotendeels verdwenen gletsjers.

Het pad is inderdaad gemakkelijk en loopt met een grote boog naar de Circo de la Larri. Er zijn tegen het eind ook steile paden die alles afsnijden, maar dan kom je bekaf boven. De uitzichten op de Circo zijn prachtig en nodigen uit voor een lunch met een 360° graden Mirador.

09g het plateau09h pauze op de mirador09i plateau09j het waait hier goed door

Het pad terug blijkt een ander dingetje. Redelijk steil en door een donker bos moeten we over veel brokken steen naar beneden zien te komen. We ontmoeten opnieuw een stel, nu Frans/Catalaans, dat eenmaal beneden ook blij is de afdeling te hebben gehaald. We staan bij de  de Ermitá de Pineta en de Parador van Bielsa. Ondanks onze vriendschap met de paradores betaal je hier al gauw 500 tot 800EU per nacht, maar dan zit je wel hoog in bergen.

09k Parador de Bielsa

We keren terug naar Bielsa. Het is klein en een typisch bergdorp. Het bier en de koffie zijn ons hier gegund na de wandeling.

Vanavond weer klassiek op het terras gegeten: Spaanse tijd omhalfnegen, salade, zalmtostade, wijn en koffie.

1. Siebold:
    2 september 2019
    ... en dan is het eten in de Parador de Bielsa ook nog maar OK. Wel knap dat jullie de Llanos de la Larri helemaal hebben afgelopen naar de Circo!