Dag 16 Andorra

9 september 2019 - La Seu d'Urgell, Spanje

Als je er zo dichtbij zit, dan wil je er toch wel even heen, naar Andorra. Het is geen EU land, dus je moet door een Spaanse en een Andorrese corridor. Paspoorten gereedhouden en zien of je wordt doogewuifd, zoals vroeger als je naar Frankrijk ging.

Bij het binnenrijden merk je het meteen. Andorra is niet zomaar een dwergstaat, maar een dwergstraat met heel veel winkels; wáár je bij het binnenrijden ook kijkt. We mijden het drukke centrum van de hoofdstad, die ”La Vella” heet, en rijden eerst naar een romaans kerkje in Santa Coloma. Dat is meteen een goed begin, want het staat er prachtig bij. Het stond er al in de negende eeuw en heeft een prachtige toren.

16a Santa Coloma

Nu we toch zover Andorra waren ingereden, wilden we ook maar gelijk de sky-walk doen op de Col de Ordino. Via een kronkelige weg is het uitzichtpunt te bereiken. De Skywalk geeft uitzichten op drie dalen en diverse hoge pieken. Deze trekpleister is op een stalen balk van zo’n twintig meter uitgebouwd, met (inmiddels matglazen) vensters in de vloer om op te sky-walken. Je krijgt eigenlijk precies het beeld van Andorra wat je nodig hebt: uitzicht op veel kronkelige wegen, dat een beetje op een racecircuit lijkt. Alles is vrijwel nieuw, maar matig onderhouden.

16b Mirador del Roc del Quer16c Mirador del Roc del Quer16d Mirador del Roc16e Mirador del Roc

We merken het ook beneden. Er is heel veel onderhoud, maar het lijkt niet af. Beneden in Canillo bezochten we opnieuw een kerkje. We konden hier de Skywalk van onderen zien.

16f Mirador van beneden16g Kerkje in CanilloOns derde kerkje stond in Encamp. Het verloor het qua schoonheid van de San Coloma.16h Kerkje in Encamp16i Foliebrug in Encamp

Eenmaal op de grote weg beneden besloten we opnieuw La Vella te mijden. We hadden al een hele toer om langs de hoofdstad te komen. Dat ging uiteindelijk via tunnels, die niet de oplossing vormden om de files helemaal te mijden.

Andorra is een vreselijk oude staat. De Andorrezen hebben als tribale groep altijd hun onafhankelijkheid kunnen bewaren daar boven in de bergen. Nu leven ze er van de toeristen, die denken dat ze goedkoper uit zijn, want van de koffiejuffrouw hoorden we dat zijzelf in Spanje boodschappen doet. Daar is het toch goedkoper. De benzine, ja, die is wel goedkoop. Je ruikt het voortdurend als je in de file staat. Wij kiezen voor La Seu: rustig en schoon.