Dag 07: Aínsa

31 augustus 2019 - Aínsa, Spanje

Dag 07: Aìnsa

Vandaag Aìnsa verkend. We hebben er eigenlijk twee: het nieuwe aan de oevers van rivieren, en het oude Middeleeuwse waar je via trappen naar toe kunt klimmen. En dat laatste was precies ons plan. Het oude Aínsa bleek een goed bewaard, idyllisch plaatsje met uitzichten op de rivieren en de bergen. Er bevindt zich een kasteel met een groot paradeplein, waar je als toerist langs een feesttent loopt.

Het oude plaatsje is weliswaar toeristisch maar er mogen geen auto’s komen, dus ideaal voor de eerste solo’s van de dag. Voor de goede orde: een solo is een spaanse, wat minder straffe espresso. Eigenlijk zoals we hem thuis drinken.

07a De Cinca07b De oude stad07c Middeleeuwse kerk07e In de kerk07d Stadspoort

Bij het Office de Turismo hadden we korte rondwandeling gezien, een stukje omhoog naar een uitzichtpunten over de rivier de Cinca en dan met een omweggetje terug naar beneden en langs het Cruz Cubierta. Dat kruis staat er vanwege de overwinnng van Christenen op Moren in 729. Het begon met een wonder: in een eik begon een vuur te branden in de vorm van een kruis. De strijders putten er nieuwe moed uit en de Moren sloegen op de vlucht. Sindsdien vinden we het rode kruis met de boom in het Wapen van Aragon.

07f Mirador del Cinca07g Het herdenkingskruis

De wandeling was toch wat lastiger dan gedacht, terwijl er ook donkere wolken met donderslagen zich in de bergen begonnen te roeren. Bijtijds waren we terug in het oude Aínsa en na een frisdrankje keerden we op tijd naar beneden terug. Onderweg ontmoetten we een Frans echtpaar uit Perpignan. Net als Siebold rieden ze ons aan om ook het plaatjte  Alquézar te bezoeken, dus daar gaan we nog heen.

Het heeft hier vanmiddag flink geregend. Voor de verkoeling prima, maar het houdt je toch wel binnen. Vanavond opnieuw beneden gegeten op tapas basis. Als je om halfnegen binnenkom t is het net rustig genoeg. Gerechten Waren calimares, cipriones, alitas de pollo, De ensalada was ook op kipbasis, en salades zijn hier altijd goed klaargemaakt.

1. Peter:
    31 augustus 2019
    Bekende, mooie plek. Ik was daar in 2002 anderhalve week met Henriëtte.
  2. Anton.luijendijk:
    31 augustus 2019
    Ja, in Alquézar is een kloof met een boeiend wandelpad boven de rivier, langs de rotsen. Doen!
    Jullie zijn nu in Aragón; langs de oostflank (La Franja) wordt nog Catalaans gesproken en in het Noorden Aragonés!! Dus verbaas je niet over vreemde woorden daar. Weer mooie foto's! Fijne dagen en groet, A&A