M. Muren

16 juli 2018 - Monforte de Lemos, Spanje

Vanmorgen bijtijds opgestaan voor de rit naar Monforte de Lemos; we wilden namelijk onderweg ook wat plaatsjes aandoen. Voorspoedig verlieten we Ferrol, waar de bodems waren  gepavoiseerd in verband met de verjaardag van Carmen, de patroonheilige van de Naval en de pescadores. Ze krijgen er hier aan de kust een vrije dag voor.

We wilden Betanzos bekijken, dat we op de heenweg hadden laten liggen. Tony zag een P die onder een marktplein bleek te liggen. Om tien uur was er nog wel plaats, maar ze de plekjes waren wel klein; denk aan de Marienburg in Nijmegen. Maar goed, de voiture netjes ingeparkeerd. Eenmaal bovengronds stonden we voor de vvv en een mappa is erg  handig als je midden tussen de kramen staat. Het oude Betanzos ligt op een heuvel met nog een enkel stukje oude muur. Ook hier armoe troef, maar er was goede koffie op de plaza de constituciones. Tony heeft de lokale economie nog gestimuleerd door er een linnen hes met cappuchon aan te schaffen.

De volgende plaats op ons lijstje was Lugo, de oude middeleeuwse hoofdstad van Galicië. De C3 werd makkeljik geparkeerd en we stapten zo door een van de stadspoorten de Via Nova op. De muur om de oude stad is nog volledig intact; het is terecht unesco werelderfgoed. Misschien is het daarom dat de stad er veel verzorgder uitziet dan we gewend waren. We bezochten een oude gevangenis waar tijdens de burgeroorlog tussen 1936 en 1940 veel politieke  gevangenen hebben gezeten. De gevangenis is prachtig opgeknapt en de geschiedenis is te lezen. In de cellen wordt geëxposeerd door lokale kunstenaars.

Op het plein voor het stadhuis aten we tosta’s met gerookte zalm en kaas  en zoete paprikajam.

De muur was prachtig om over terug te lopen naar de parkeergarage. Vervolgens bleek het dankzij nieuwe wegen maar ruim een uur rijden naar  Monforte. De parador ligt hoog boven het stadje in een oud klooster en biedt prachtige uitzichten over Galicië. Wel is de wifi kapot, want het heeft hier gisteren geonweerd. Mañana beter. We zijn lui en dalen met de auto af naar beneden voor wat te eten. We namen een dagmenu met salade/minestre (geen soep, maar warme groenten), daarna vis en een gedeelde tiramisu toe. Met een wijn en koffie waren we voor 21€ klaar en iets te vol gegeten. Nog nuchter genoeg bestegen we met de C3 de berg naar het klooster/parador met muren.