A. Op weg

2 juli 2018 - Porto, Portugal

Op weg

Dit jaar opnieuw naar noordspanje. We hadden er vorig jaar nog niet genoeg van en concentreren ons op Galicie.

We zijn vol liefde met taxi De Graaf onze reis begonnen met twee koffers en twee rugzakken naar station Nijmegen. NS had goedkope eerste klas kaartjes naar de luchthaven en dat was maar goed ook, want het was spits.

Eenmaal in Amsterdam was het nog even dringen voor de shuttle naar Ibis, onze eerste stop. Na een lichte maaltijd nog even een detective gedaan en bijtijds te kooi, want om kwart voor zes gaat de wekker af.

Met rooie ogen en droge kelen van de airco in het hotel met de shuttle terug naar de reisfabriek, die Schiphol is. Zelfs ‘s ochtends om zeven uur is het hier al druk, maar nog niet tè. Met spoed door de helpyourself koffercheck en de ultramoderne bodyscan, die niet werkt, naar ons ontbijt van twee broodjes, een croissant en twee thee voor 22€.

De vlucht ging prima met een volle boeing 377. Aan de andere kant van het gangpad zat een mevrouw met een extended seatbelt, zo dik was ze, maar wel gezellig.

Eenmaal in Porto duurde het even voordat de koffers er waren. Naarmate het langer duurt word je nerveuzer, maar onze wit gebandeerde exemplaren kwamen uiteindelijk gewoon op de belt binnen. OPO airport is een oase van rust vergeleken met AMS. Vervolgens òp naar Europcar. Ondanks de drukte ging dat soepel, en om twaalf uur reden we. ‘t Is wel even  opletten, want Portugal leeft een uur eerder dan Spanje.

Na ruim een uur rijden in een nieuwe C3 zaten we aan de spaanse grens om meteen bij Tui de snelweg af te gaan. Het stadje ligt pal tegenover Valença, waar we een paar jaar eerder waren, maar nu dus aan de andere kant van de grensrivier, de Minho.

Onze parador de Tui was snel gevonden. Niet zo’n chique als in Leon, maar verder prima. Langs de Minho naar het oude centrum gelopen, dat evenals Valença op een heuvel ligt. Tui ligt natuurlijk aan de beroemde camino de Santiago. We hebben er gegeten, de kathedraal alvast bezichtigd, en bij een supermarkt onze watervoorraad aangevuld.

Best wel een goed begin dus van deze vakantie.