01 Terug in het dal van de Aa

14 augustus 2023 - Gasteren, Nederland

Wat treffen we het: na weken van kou en regen krijgen we deze week warmte en zon, en dan zitten we  in Gasteren goed.

We zijn er al dermate vaak geweest, dat het voorbereiden een eitje zou moeten zijn, maar niets blijkt minder waar: zo zijn de olijfolie en de beschuit thuis achtergebleven, heeft Tony te weinig ondergoed gepakt, en wie weet wat we straks nog meer missen. Niks aan de hand natuurlijk, want Hema’s en supermarkten zijn in dit land nooit ver weg.

De reis naar Gasteren loopt na een filevermijding voorspoedig. Het gastpaarTrudy en Fred verwachten ons al. Het is leuk ze weer te zien en het is fijn je welkom te voelen.

De theekuilBrink van Gasteren

Na de thee in onze terraskuil, bakken we de meegebrachte vis in olie van Trudy. We smullen van onze wrapjes met een glaasje rosé erbij.  Daarna maken we natuurlijk een avondwandeling naar de Aa, waar we leren wat een dazenval is.

De dazenvalIn het dal van de AaIn het dalOoievaar is er nog
Het ziet er uit als een soort lampenkamp met een bungelende bal erin. Die bal is zwart en opgewarmd, waardoor de daas denkt dat hij een paard of een koe te pakken heeft. Na de teleurstelling vliegt een daas altijd omhoog en dus rechtstreeks de fuik (die kap) in en dan is het beest, altijd een vrouwtje, gevangen.

de wandeling:

Onze avondwandeling

Voor morgen plannen we een kunstwandeling in Drouwen. Daarna is het tijd voor de supermarkt en de Hema in Gieten,  waar we bij zus op de thee worden verwacht.

1. Zus Elly:
    14 augustus 2023
    Hey broer en schoonzus, heerlijk dat jullie weer in het gastvrije Drenthe zijn. En deze week blijft het prachtig weer. Ik heb me altijd afgevraagd wat die hoedjes zijn. Nu weet ik het ; de dazenval. Tot morgen. Lfs zus.
  2. Emely:
    14 augustus 2023
    Lieve Tony en Dick,
    Leuk om hier bij het Grachtenfestival in Amsterdam met jullie mee te reizen naar en in het ook door ons zo geliefde Drente. Wat hebben we daar in het verleden veel gelopen en gefietst. Alles wat jullie laten zien is zó herkenbaar, behalve die dazenval. Nooit gezien! En nooit van gehoord. Wel van een daas natuurlijk!
    Groet Elly morgen van ons!
    En groet van ons voor jullie allebei!