Dag 05: Erjos

17 januari 2023 - Callao Salvaje, Spanje

We staan bijtijds op (acht uur), want we gaan met J&P wandelen in het noorden bij Erjos. Dick haalt verse broodjes en wipt even binnen bij de net heropende minisuper. Veel verbetert lijkt er niet, maar hij is super vlakbij.

Net na tienen reizen we af en pakken nog even een snelle koffie in Santiago del Teide alvorens te gaan lopen. Voor Erjos moeten we nog een stuk omhoog rijden en weer iets omlaag. Eenmaal achter de berg laat de zon het afweten. Erger nog: het miezert en het is frisser dan verwacht. J&P blijken sowieso niet op slecht weer te hebben gerekend, terwijl wij de auto voor alle zekerheid met veel warms hebben volgeladen. Dus dat lijkt goed te komen.

Op stap bij ErjosMeertjes Erjos

We besluiten toch maar gewoon op stap te gaan en genieten van de groene natuur met halfvolle/lege bergmeertjes, want ja het is hier dus natter. Steeds natter … Na een klein uur passeren we de “grote weg” en daar is restaurant Fleytas. We zijn toe aan iets warms en hopen intussen wat op te drogen. Er is kikkererwtensoep met stoofvlees, vermicelli en aardappel.

Restaurant Fleytas

Buj de merenBij de meren

Selfie Near de lakes

Dat kon niet beter. Buiten wordt het steeds mistiger, binnen worden we warm.  Het gaat minder miezeren. Volgens de route moeten we nu eerst nog wat verder omhoog, maar dat lijkt onverstandig. De regenjassen gaan weer aan en we lopen dezelfde weg terug, wat lager is het redelijk beschut en het uitzicht is weliswaar beperkt, maar dan blijft er meer aandacht over voor de bloemen en planten direct om ons heen.

Zelfde weg terufSlipblad kaarenbolHet dalDroge boomSchijfcactussen met vrucht

Bij de meertjes

De dorpskerk

Eenmaal weer in de auto snellen we terug naar de kust, daar schijnt de zon en is het lekker warm. We doen het strand (playa) van San Juan aan. De kou en het nat zijn snel vergeten. Dick kijkt nog even of er een geocache te halen valt.

Playa de San Juan van bovenMonument boven playa aguadulce

Er is er een vlakbij, maar wel hoog op een rots. Paula en Dick lopen de trap op ernaar toe. Tony en Jeroen blijven aan het strand, die hebben hun knietjes voor vandaag wel genoeg belast, zeg maar.

Voor vanavond eten we bij de indiaan of moeten we indiër zeggen. Hoe dan ook indiase gerechten, waarbij we voor niet te heet gaan: mild is heet genoeg. Het lam met mint / gember / fenegriek was erg popular. Rijst en/of brood (naan) moet er apart bijbesteld worden. Iedereen vond het lekker.
Morgen blijven we in de buurt, want dan blijft de zon het doen.

1. Zus Elly:
    17 januari 2023
    Weer genoten van alle mooie foto's. Wat fijn dat jullie zo kunnen genieten van broer en schoonzus,en in zo'n mooie omgeving. Voor morgen weer een mooie dag. Lfs Elly.
  2. Emely:
    17 januari 2023
    Wat een pech van die regen! Maar jullie houden het glas half vol; goedzo!
    Dat de bergen zo’n invloed hebben op het weer ervaren wij hier in Panama ook. Met dit verschil dat het bij ons niet een kwestie is van regen en warm/koud maar van wind en warm/koud.
    Mooi, die bloeiende cactus. Hier is ook heel veel bloeiends, maar (nog?) geen bloeiende cactussen gezien. Daar is het niet droog genoegen voor. Bij jullie kennelijk wel, ondanks de miezer van vandaag.
    Hebben jullie wel een recept gevraagd van de kikkererwtensoep voor op een Nederlandse druilerige dag?
    Morgen weer een rustdag?
  3. Ingrid Thoonen:
    18 januari 2023
    Weer een mooie dag zo te horen en zien! (En fijn dat jullie, zoals altijd, goed voorbereid waren.)

Geniet er nog lekker van.

Groetjes van de buurtjes