Dag 04: La Caleta

16 januari 2023 - Callao Salvaje, Spanje

Als je je overdag flink hebt ingespannen (zie gisteren) dan slaap je gegarandeerd goed. Rond zevenen werden we wakker. Het is dan nog donker, want zon staat pas om acht uur op.

We maken een “engels” ontbijt: eieren met Spaanse ham. Voor de rest croissantjes en een stokbroodje met kaas. In Callao drinken we nog even ‘n koffietje op een terras, want een echte “expresso” kunnen we hier niet zetten.

Haventje La CaletaHagedisBoulevard

Vandaag gaan we naar La Caleta, een oude vissershaven waar zich nu alleen restaurantjes rond de baai hebben gegroepeerd. Blij verrast maken we gebruik van een enorme parkeerplaats, waar we in voorgaande jaren minuten lang moesten struinen voor een parkeerplek. We dalen af naar het haventje en constateren dat ons favo restaurant er nog steeds staat (sinds 1932), maar het is wel wat opgepimpt. Tijdens corona was het hier overleven, maar als je reserves hebt kun je de tijd benutten om de boel op te knappen.

We gaan voor een lichte lunch: een salade en een brioche met inktvisringen. Hier maken ze er iets moois van, en wat is er leuker om al dat moois met uitzicht op de zee en de rotsen op te eten.

Inktvis kunstwerkDe sla was ook lekker

Voor de rest vandaag een luie thuis-middag. Tony leest een e-boek en Dick houdt zich bezig met de werking van het astrolabium. Dat is een navigatie instrument uit de oudheid, waarmee je tijdsbepaling, getijdebepaling, plaatsbepaling en gebouwhoogtes kunt meten. Eigenlijk een voorloper van de sextant. Dat komt allemaal omdat Paula die dingen verzamelt en aan Dick heeft gevraagd om het gebruik uit te leggen.

Zonsondergang twee

Na enige tijd besluiten we erop uit te gaan voor een paar boodschappen en alweer zijn we precies op tijd om de zon in de zee te zien zakken. Het is niet te missen, want onze straat ligt precies in het verlengde van die ondergang. Met zo’n astrolabium, zou je op dat moment interessante waarnemingen kunnen doen over hoe laat het moet zijn en op welke breedte van de aarde je je bevindt.

Na het waterhalen (5 liter in de rugzak) gaan we eten bij restaurant Nibula (wolk), de meest nabije eettent. Het blijkt iets chiquer dan we dachten en in plaats van het geplande bordje pasta nemen we avocadosalade en risotto. We ronden af met een gedeelde tiramisu en twee espresso’s.

Avocado salase met oi-kers

Morgen weer een actievere dag. We gaan wandelen in Erjos. Niet zo ver van hier maar voor ons toch onbekend terrein.

1. Henny:
    16 januari 2023
    Ziet er heerlijk zomers uit. Maar dan zonder de daarbij behorende chaos van mensen. Hier als schrille tegenstelling voortdurende miezer. Fijne dag morgen gewenst met mooie ontdekkingen.
  2. Emely:
    17 januari 2023
    Tony, ik ben genieuwd naar je e-boek. Wil je zeggen wat het is en raad je het aan? Mijn drie fysieke boeken zijn uit en ik ben naarstig op zoek naar een volgend boek.
    Jullie genieten dus ook weer van lekker eten. Pulpo en zo……
    Erjos? Klinkt nieuw. We wachten af. Geniet ervan! Enne….. succes met de trappen. Tellen jullie elke keer de treden?