Dag 02 Op naar de Bodensee

20 mei 2023 - Meersburg, Duitsland

De Italiaan waar we boven vertoefden, had niet alleen gisteren lekker eten, maar vanmorgen ook een super ontbijt.

Zo hoort dat met n ei

Gevoed voor de reis togen we tegen tienen naar het zuiden. Het was niet echt druk, alleen de wegwerkzaamheden houden flink op. Via de A61 en daarna de A5, de A8 en de A81 kwamen we bij het meer van Konstanz ofwel: de Bodensee. In feite wisselden we het Rijndal voor dat van de Neckar tussen de Schwabische Alp en het Zwarte Woud dus.

Het weer wordt steeds beter. Het is hier dan ook een beetje subtropisch, zeggen de boekjes, maar met de huidige ellende in noord Italië en andere klimaatperikelen, is dat misschien niet meer zo zeker.

Ons appartement in Meersburg blijkt midden in de oude bovenstad te liggen en lijkt onbereikbaar met de auto. Parkeren, ho maar. Dick gaat met Captur enigszins fout in een hoekje van een parkeerplaats onder een boom staan, terwijl Tony op onderzoek uitgaat. Het komt goed. Ons appartement hoort bij een oud statig hotel aan de markt, Hotel Bären, en dat is te voet snel gevonden.

Torentje van het Bären hotel

Het straatje waar we moeten zijn blijkt opgebroken. Maar de vriendelijke mevrouw van het hotel, leidt ons door de versperring naar de garage onder het appartement, zodat we onze bagage kunnen uitladen. Daarna mogen we de auto 200 meter verderop in een speciale garagebox parkeren. Hoe chique.

Auto in de box

Dezelfde mevrouw meldt terloops dat maandag het straatje wordt geasfalteerd. Dat zal veel kabaal geven en voor dat ongemak worden we gecompenseerd met zeven maal een gratis ontbijt in het hotel. We gaan het meemaken.

Meersburg, bestaat uit een boven- en een benedenstad met kasteel, poorten en huizen met veel vakwerk. Toeristisch dus, een beetje Volendam, maar wel leuk. En we wonen er middenin. Op een rustig plekje; behalve maandag dan. We dalen via straatjes en trappen af naar de benedenstad aan het water en verkennen de veerdiensten. Tony scoort een dienstregeling van de boten die hier alle kanten van het meer opgaan. We hopen er goed gebruik van te maken. Daarna drinken we onze eerste biertjes aan de rand van de See, waar het barst van de terrasjes.

Biertje aan de Bodensee

We klauteren weer omhoog en lopen daarna langs de hoofdweg naar de Lidl; de enige supermarkt die hier op zaterdag om vijf uur ‘s middags nog open is. We hoeven dan onverwacht niet meer voor het ontbijt te zorgen, maar je wilt toch iets in huis hebben. Morgen, zondag, zit sowieso alles dicht. Duitsland hecht aan zijn zondagsrust.

We gaan eten in de bovenstad en komen uit bij een Grieks restaurant. Warriger hebben we nog niet gegeten. Dick bestelt zwarte thee en krijgt mint. Als we lamsvlees willen, blijkt dat uitverkocht, alsook de moussaka. Dan maar gehakte biefstuk met rijst voor Dick, maar die krijgt er dan gebakken aardappels erbij. De zwaardvis met gegrilde groenten voor Tony lijkt aardig te kloppen, maar het is wel gedoe allemaal. Aan het eind blijkt ook nog het internet stuk, zodat er cash moet worden betaald. We hadden gelukkig genoeg contanten, maar we zijn gewaarschuwd. Toch maar even geld gepind bij de Volksbank.

Morgen gaan we naar Lindau. We hebben al kaartjes voor een voorstelling in de Marionettenoper.

1. Emely:
    20 mei 2023
    Gezellig te lezen dat jullie dáár zijn! En dat net op de dag dat wij weer onze intrek namen in ons paradijsje in Nijmegen. We hadden een hapje en een drankje met jullie in gedachten één dezer dagen, maar helaas dat gaat dus niet lukken.
    Eén van de eerste interessante verschijnselen die we in Nijmegen waarnamen was onze grote Acacia in de tuin met maar liefst twee spechten. Spechten...... we zijn ze in Amsterdam niet tegengekomen.
    Wat de Bodensee betreft, was er een speciale aanleiding die jullie juist daarheen voerde? Toevallig ging een ander bevriend stel vorige week óók naar de Bodensee, maar dat was voor een trouwerij van een nichtje.
    Wat jullie er ook brengt, het zal vast weer een mooie reis zijn, vooral met die gratis ontbijtjes! En wij reizen een beetje mee middels jullie verslagen met foto's, waarvoor dank. Geniet eer van!
  2. Zus Elly:
    20 mei 2023
    Wat is dat toch met jullie, bij aankomst van jullie onderkomen, 0f de sleutel past niet,of het is niet bereikbaar. Ik heb schik tijdens het Lezen van jullie Grieks restaurantbezoek ; het zou me niet verbazen als er een hartig woordje gesproken is met de bediening.
    Proost aan de Bodensee Duitser kan het niet.
    Morgen een mooie dag .lfs Zus