Dag 03 Schwansee am Bodensee

21 mei 2023 - Meersburg, Duitsland

Vandaag naar het oostpuntje van het meer: Insel Lindau, waar we een matinėe hebben geboekt.

Na een goed (gratis dus) ontbijt in Hotel Bären, nemen we de bus naar Friedrichshafen, vanwaar de trein ons verder moet brengen. Het was maar goed dat we een busje eerder namen, want een file was ons deel. Tony had er gisteren op de autoradio al over gehoord. Nu haalden we trein naar Lindau in ieder geval.

Station LindauBahnhof

Tegen twaalven komen we op het eiland aan. Het is er druk, want iedereen wil op zondag langs het water en door de schilderachtige straatjes lopen. We beginnen met koffie en een gedeelde Apfelstrudel op een terras achter het statige station. We kijken uit op de See.

VuurtorenDe alte LeuchtturmDe havenleeuwNog een keer met die vuurtoren

Geocaches zijn overal. We doen er drie bij de haven, vanwaar je mooie uitzichten hebt op de gebouwen, de vuurtorens en leeuw aan het havenhoofd. We zien op herhaalbordjes een wandeling door de stad aangegeven. Tony fotografeert de plattegrond. De route voert ons langs veel kerken (erg rooms hier, met veel zondaggebeier) en een Biergarten onder de bomen. De ideale plek voor een rustige lunch: een visje en een salade.

StadhuisDoorkijkje stadhuisDetail stadhuis

De wandeling voert verder over winkelstraten en langs het beschilderde stadhuis.

Oud straatjeDieventoren

Het is mooi, maar  allemaal wat popperig, vinden we. En dat is precies het bruggetje dat we nodig hebben, want de voorstelling waar we naar toe gaan is in het Marionettentheater, in een kerktoren. Alles in het theater is klein: de zaal met rode pluche stoelen en natuurlijk de bühne zelf met de poppen(kast).

Ingang theaterDe voorstelling gaat beginnenDe voorstelling

Ons staat het volledige ballet “Het Zwanenmeer” van Tsjaikovski te wachten, met pauze. We zitten op rij drie en dat blijkt perfect voor het kleine beeld; na een paar minuten kijken is het of de poppen menselijke proporties hebben. Buitengewoon knap hoe zes mensen die poppen aan veel draden aan het dansen brengen.

De spelers

We waren het libretto van het ballet vergeten, maar de voorstelling sprak voor zich: betoverde prinses verandert in witte zwaan. De kroonprins wordt in zijn dromen verliefd op haar en zweert haar trouw. Omdat hij “moet” trouwen moet hij tijdens een feest kiezen uit verschillende kandidaten (leuk gedeelte), en dan valt hij voor een zwarte zwaan die sterk lijkt op de witte. Maar dat was natuurlijk een foute keuze. In deze versie geen fatale, want hij vindt zijn geliefde witte zwaan terug, het monster wordt verslagen en ze leven nog lang en gelukkig. De prins en de witte zwaan sterven in het originele scenario.

De prinsesDe danserHet decorMet de spelers

Toen de voorstelling na ruim twee uur afgelopen was, mocht het publiek achter de Bühne een kijkje nemen. De poppen kregen weer hun normale proporties terug en we konden de poppenspelers even aan het werk zien.

Ruim op tijd voor de trein en de bus ging het voorspoedig weer richting Meersburg. Even na acht uur waren we thuis. De chefkok, die we aan de deur treffen, waarschuwt ons (nogmaals) voor het warme asfalt van morgen. Het komt goed.

Voor het avondeten doen we het met thee en brood, en we kijken terug op een geslaagde dag. Morgen gaan we varen; naar Mainau, het beroemde bloemeneiland.

1. Emely:
    21 mei 2023
    Wat leuk zeg, zo’n marionettentheater! En wat een mooi verhaal!
    Waar zijn jullie nu? We denken in Duitsland. Die grote leeuw past daar ook wel bij. Gaan jullie nog naar Zitserland?
    Was het avondeten met thee en kaas in het teken van de lijn? Niet heel erg volgens de ‘gute, bürgerliche Küche’ die je daar toch wel verwacht.
    Siebold was vandaag met Zac en zijn vader uit Montana in het Openluchtmuseum in Arnhem. Ze hebben genoten. Ik hield het nog even voor gezien.
    Morgenmiddag komt Ben op de thee en Adri heeft haar arm gebroken. Zijn jullie daarginds in Meersburg weer helemaal op de hoogte van de Kerkpad-perikelen.
    Groetjes!
  2. Thea Ellenbroek:
    21 mei 2023
    Mooi verhaal bij het marionetten theater, lijkt me leuk om mee te maken!
    Wij waren weer met de hele familie (55 inclusief de kinderen) op "Het Heitje",
    De kinderen in het open water aan het zwemmen.
    Spelletjes en veel familie verhalen.
  3. Zus Elly:
    Gisteren weer een mooie dag in Lindau ;
    Mooie stad, de naam is afgeleid van Linden, er moeten veel lindebomen staan begrijp ik.
    En dat poppentheater, het beroemde verhaal van (stervende zwaan) maar hier een happy end. Knap om de poppen tot leven te wekken.
    Vandaag naar Mainau ; ik ben benieuwd naar de foto's. Henk en ik zijn er ook eens geweest.
    Er heerst een subtropisch klimaat!? Een mooie dag. Lfs Zus
  4. DCVE:
    22 mei 2023
    Lindau komt idd van linde, maar die eerste stond er 100den jaar geleden. Nu niet meer zoveel. In Mainau is veel meer groen…..
  5. Ineke c.j. van Eck:
    Hoi! Lieve Tony & Dick,

De laatste tijd treden jullie in de voetsporen van mijn verleden.
    Ben blij!

Papa was er aan gehecht om ook deze route precies te volgen...
    Ondanks zijn andere herinneringen.

Ik was echter nog kind en nu kan ik dankzij jullie met de prachtige verhalen & foto's er opnieuw van genieten...

Heb het goed samen.