11 Montaillou en de jacuzzi

10 juni 2022 - Ax-les-Thermes, Frankrijk

We hebben goed geslapen in ons huisje. De inrichting en de afwerking van alle onderdelen is nogal rommelig. Dat zie je redelijk vaak in die ski-oorden, maar Gijs onze aannemer zou zich doodschamen over de manier waarop latjes zijn afgetimmerd en pijpen met pur zijn gemonteerd.

Wat erg goed is geregeld, is internet. Midden in de kamer staat een router met een sleutel van meer dan 20 tekens. Een hele klus om foutloos in te typen, maar als er één apparaat over de dam is kunnen de apple-tjes het van elkaar overnemen. Verder overal usb-stekers.

Bij het maken van het ontbijt misten we een broodplank, en dito mes. Ook blijkt een afwasteiltje voor de vaat te ontbreken. Of misschien kunnen wij het gewoon niet vinden ..  We hopen dat ons appje naar P&Ch gaat werken.

Vanochtend eerst een bezoek aan het Syndicat gebracht, waar een enthousiaste mevrouw ons over de omgeving vertelt en meldt dat de kabelbaan pas in juli open gaat. :-(

Op weg naar Captur komen we verkiezingsaffiches tegen. Rechts volkje hier, waar Macron niet meetelt.

Verkiezingen voor de assemblee

Op naar naar Montaillou, het katharendorp waar Le Roy Ladurie in 1985 (nederlandse editie) over schreef. Dick met name, wilde wel eens zien of het dorp nog bestaat. Via een mooie Pyreneeënrit over de col Chioula met mooie uitzichten, reden we erheen.

Col de ChioulaGele Gentiaan

In het dorp is een museum ingericht door mr Jean Duvernoy (niet van de piano-etudes) met wat geschiedenis van dorp en kasteel. Je kunt er zo binnen lopen.

In centrum Jean DuvernoyMontaillou

Een paar honderd meter verderop is de oude kasteelruïne van waaruit je prachtige uitzichten hebt over de omgeving. Je waant je zo terug in het verleden. De ideale plek dus om in de schaduw de meegebrachte boterhammen met kaas en worst op te eten.

De ruïneMontaillou ruïne

Wie waren die Katharen en waarom was Rome zo fel tegen? Katharen hingen een dualistisch geloof aan: de schepping, de aarde en de mens en alles wat vlees is, werd gezien als de duivel (allemaal lucifer) en Jezus en de Heilige Geest zijn het goddelijke. De “parfaits” waren gedoopt en leefden als kluizenaars, ze hadden de doop gehad en stonden in verbinding met het heilige. Een spirituele bedoening dus. Het oude testament was dus de duivel en werd afgezworen; het nieuwe testament had de holy spirit, zeg maar.

De katholieken moesten niets van de katharen hebben en hebben ze tot na de inquisitie uitgeroeid. Het boek van Le Roy Ladurie geeft een inkijkje in het dagelijks leven van de Katharen aan de hand van teruggevonden verslagen van verhoren van de dorpsbewoners door de inquisitie, die in Avignon huisde. Lees meer in wikipedia over de katharen.

Bij de ruïnes ontmoeten we verschillende wandelaars die allemaal het boek kenden en dezelfde nieuwsgierigheid voelden naar het bestaan van het -verder weinig bijzondere- dorpje.

Eenmaal in ons huisje, gaan we de jacuzzi eens proberen. Zoals eerder geschreven is het een groot ding. Eigenlijk het grootste ding van het huis en te vergelijken met dat orgel in Girona.

Het waterorgel

Het is een tweepersoons bad waar het water voortdurend op zo’n 38C wordt gehouden; als het deksel is verwijderd kun je er zo instappen. Dick kan de knoppen niet lezen, maar Tony, intussen met bril, onderscheidt: licht, turbo en temperatuur hoger/lager. Het verklaart het voortdurend geronk van het systeem. We denken dat dit het meeste energieslurpende huisje is dat we ooit gehad hebben. De airco staat nl ook al de hele dag aan. Na tien minuten turbo stijgen we weer uit het ding.

1. Emely:
    10 juni 2022
    Haha, dat ding… ja, energie slurpend is het zeker. Maar het heeft als hoofddoel: relaxen! Misschien nog eens proberen met dat in het achterhoofd?
    Overigens is Duvernoy ook nog bekend. Kwam die niet ná Lemoine?
    Tja en die Kartharen? We komen ze toch liever niet tegen.
    Fijne dag verder!
  2. Zus Elly:
    10 juni 2022
    Montaillou een ketterdorp las ik ergens. De katharen een christelijk volk verketterd door de rk kerk. Vervolgd en opde brand gegooid. Zijn er nog katharen? Na het verdiepen in de gruwelijkheden van rooms-katholiek en het christelijke (katharen) waren jullie vast toe aan heerlijk ontspannen van lichaam en geest in dat ' ding.' Heb een fijne avond en tot morgen. Lfs zus.