E. Pontevedra

7 juli 2018 - Pontevedra, Spanje

In onze flat hebben we veel comfort, zoals twee bedden of een dubbel bed. We kozen voor twee  losse bedden, want 1,60m op één matras zijn we niet meer gewend. Verder hebben we hier razendsnelle wifi, inductief koken, wasmachines, grootbeeld tv; te chique.

Vandaag gaan we voor de stadswandeling, die begint in het  nieuwere (19de eeuw) gedeelte met de overheidsgebouwen. In Spanje is er een grotere dichtheid aan ambtenaren dan bij ons en hun gebouwen zijn goed onderhouden. We dronken espressos en het blijkt dat ze bij de bakker er automatisch koek-pinchos bijleveren, maar goed dat de croissant die we erbij besteld hadden op was.

Pontevedra (oude brug) is superoud en is gesticht door de  romeinen die een brug over de rivier bouwden. Dat is nu de pelgrimsbrug naar Santiago. Peregrinos kom je hier overal tegen, want hun einddoel is niet zo ver meer.  Verdwalen kunnen ze niet, want iedere twintig meter is er wel een schelp of gele pijl op de stoep getekend.

We lopen langs kerken en oude romeinse resten. Verder barst het hier van de pleintjes met eet- of drinkaccent, gewoon een leuk stadje.

Na een welverdiende siësta besloten we de rivier (Rio Lérez) te gaan verkennen. Wandelpaden lopen er langs de vele bruggen en de unie-campus. Om kwart over acht kwamen we te vroeg voor de maaltijd terug in de oude stad, maar wat geeft het. Het is dan nog niet druk en op het plein van de vijf straten hadden we ‘s morgens al een leuk tapas  tentje ontdekt. De hoeveelheden tapa waren weer teveel.

Op onze terugweg hoorden we muziek. Op een groot binnenplein speelde een jeugdorkest, nèt nadat Emely en Siebold ons een foto concertgebouw hadden ge-apt. Dat konden wij dus ook!!

Morgen eens zien of we met de trein naar Santiago kunnen komen.