Dag 02 Van Châlons en Champagne naar Tours

7 september 2023 - Tours, Frankrijk

Ondanks de hitte en mede dankzij de ventilator is er goed geslapen. Vol goede moed trekken we ter ontbijt. Het onhandige in Frankrijk is dat ze er geen vork bijleveren. Je moet maar zien hoe je je boterham, of beter baguette,  erin krijgt.

De eierkoker

Dick maakte bijna de vergissing een vers ei op zijn boterham te consumeren. Net op tijd ontdekten we de speciale kookunit om de eitjes op de juiste temperatuur (90gr C) en tijd te koken. Het ontbijt was voor franse begrippen best goed.

Van Chalons en champagne naar Tours

We gaan vandaag naar Tours en nemen eerst flink wat snelweg. Bij Sens stoppen we; wij hadden wel zin in koffie en Captur had ook dorst. Je merkt dat in Frankrijk er ook veel mensen wegrijden zonder af te rekenen. Dus eerst betalen en dan tanken. Tony rekende af voor 40L, maar zoveel dorst had Captur nu ook weer niet. 35,7L was voldoende. Het teveel betaalde kregen we natuurlijk terug.

We schoten lekker op, maar nabij Orleans was de aansluiting naar Tours afgesloten. Dat betekende een stuk doorrijden om via een afslag alsnog op de juiste weg te komen. Maar dan wèl eerst bij een péage station afrekenen. (en later aan de overkant een nieuw ticket trekken) De rekening bedroeg bijna 40€ en betalen viel nog niet mee. Uiteindelijk lukte het met briefjes van 20€. Gelukkig is Tommy volledig geupdate, zodat we omrijders op tijd zien aankomen.

Tony had bedacht bij Beaugency te lunchen. De plaatsnaam kwam bekend voor, omdat er een canon bestaat die zingt over de Cloches van Vendome, Orleans, Clery en Beaugency.

Tour Saint FirminDe kasteeltorenBeaugency

En laten we daar nu net langskomen! We parkeren aan de oever van de Loire. Bij het eerste eettentje waar we wilden aanleggen, bleek het eten om 13:30u uitverkocht. Dan maar verderop. Het stadje is prachtig met zijn kasteel, kerk en oude pleintjes.

Hotel de VilleMeer stadhuisHet kasteelPoort naar het kasteelKasteeltoren

We strijken neer bij een pizzeria voor sla en pizza. Net als gisteren kiezen we voor een tafeltje onder een grote parasol, want het is opnieuw heel warm.

Dick bij het pizzatentje op het plein

Door kleine, hete straatjes lopen we terug naar de rivier.

De toren met het uurwerkTour de l’Horloge

Onderweg kunnen we nog even afkoelen in  in de abdijkerk.

Orgel van de abdijAbdijkerkBrandschilderingenRamen

Eenmaal bij de Loire valt ons op dat die niet wordt niet bevaren. De rivier ziet groen van het vele wier, maar stroomt er wel lustig op los.

De Loire bij Beaugency

Vanaf hier programmeren we Tommy op kortste route. Het leidt langs een D-weg langs de Loire en door Blois, Mer, en Amboise. Het schiet niet op, maar vanaf Blois is het wel een mooi gezicht langs de rivier met ons over de Bandijk.

In Tours komen we precies goed uit bij ons hotel. We worden er allerhartelijkst ontvangen en kunnen vlak voor onze kamer parkeren bij een soort tuinkamer. Alles vlakbij de stad aan de overkant van het water.

De Loire in Tours vanaf de Wilsonbrug

Nadat we ons hebben geïnstalleerd lopen we over de Wilson Brug naar het centrum van Tours. Op deze brug mag alleen langzaam verkeer, en de tram. Bij dat langzame verkeer horen ook van die elektrische steps. Je ziet ze overal.

Zo’n AtlasHet Hotel de Ville van Tours

In de winkelstraat kopen we bij de Hema (!) een extra toilettas en gaan op zoek naar een eettentje. We bekijken nog even het Hotel de Ville met zijn enorme “atlassen” en slaan dan af naar de oude binnenstad waar het wemelt van de barretjes en restaurantjes. We komen opnieuw bij een italiaan terecht en gaan voor een bord crudité en een portie fusilli met aubergine, tomaat en geraspte ricotta.

Bij de Italiaan

Door de nog warme stad (27grC) lopen we terug naar onze toch niet zo koele kamer.

Morgen gaan we Tours verder verkennen. Het blijft heet.

1. Zus Elly:
    7 september 2023
    Wat hebben jullie weer mooie foto's gemaakt.
    Wat is Tours een prachtige stad.
    Toen ik de eerste foto zag dacht ik even dat jullie aan de bitterbal waren, maar nog eens goed kijkend is het een eierkookpan, wel een aparte. Mooie dagen,en sterkte met hitte. Lfs Zus.
  2. Emely:
    7 september 2023
    Leuk weer! Lekker warm dus daar, net als hier. Het is 23.40 uur en we zitten nog buiten. Mooie foto’s en dito balauwe luchten. Behalve op de foto van de Loire??? Klopt?
    Parijs hebben jullie dus keurig omzeild.
    Groetjes en welterusten!
  3. Thea Ellenbroek:
    Prachtige foto,s
    Boeiend verhaal.
    Ja hoe ging dat lied van de klokken ook alweer, wel gezellig om het lied weer te repeteren .
  4. Ben Schennink:
    Mooie foto’s!
  5. Joop van Eck:
    8 september 2023
    Prachtige route Dick en Tony! Vroeger ooit in Amboise een werkweek meegemaakt via de KABK. En Tours ook bekend van een vakantie in de jaren ‘70 met een romantisch avontuur daar….