Dag 08 Rond Sos

13 september 2023 - Sos del Rey Católico, Spanje

Het uitzicht reikt hier verder dan bij de bisschop. De zon gaat hier dermate laat op (7:42 vandaag), dat een zonsopgang vanuit ons appartement kan worden waargenomen.

Zonsopgang vanuit de kamer

Zij moet wel eerst boven de bergen uitkomen, maar dan straalt ze er gelijk lustig op los.

We maken vandaag ons ontbijt zelf: brood, thee, ei, kaas, yoghurt, sinaasappel. Het is hier allemaal een paar deuren verder te verkrijgen.

Vandaag blijven we in de buurt. Eerst koffie in het barretje om de hoek, waar we meteen voor vanavond een tafeltje hebben geserveerd. Tony werd onmiddellijk gecorrigeerd: het is geen “comer”, maar “cenar” als je ‘s avonds wilt happen.

Vanuit onze barSada paleis

We lopen langs het Sada paleis, waar een museum is en waar beide mevrouwen van info uitsluitend Spaans spreken. We krijgen een mooie plattegrond mee (in het Engels) en constateren dat Sos veel groter is dan we dachten. De stadswandeling door Sos stellen we nog even uit, want we willen de heuvels in ten westen van Sos. Volgens de beschrijving in Wikiloc heb je bij deze wandeling vanuit verschillende hoeken mooi zicht op dit schilderachtige plaatsje, en dat klopt. Iets buiten Sos, aan de andere kant van de doorgaande weg, gaat een pad omhoog. Na een eerste lange klim loopt het goeddeels verder langs de hoogtelijnen. We lunchen in de schaduw, want het is nog steeds warm in de zon. Op veel plekken zijn doorkijkjes naar het stadje ‘aan de overkant’.
Het kaartje laat zien waar we liepen. De blauwe stippen zijn de foto posities. De letters S1, S2, Sn geven aan welke foto’s van Sos erbij horen.

De wandelingS1S2S3

Kaartje, S1, S2, S3

MolensNaar het westenNr het westen

Windmolens, en zicht naar het westen

S4S5Modder

S4, S5, S6 was dubbel, en modderigheid

S7S8Ruine

S7, S8 en een ruine met doornroosjes bramen

Na drie uur lopen komen we bezweet maar voldaan weer in onze Casa aan waar we genieten van thee met een soort roombroodje van de bakker.

De was van gisteren aan het rek is droog en inmiddels snort er alweer een nieuwe lading; de wandelshirts konden er nog bij.

We hebben nog even iets van Sos uitgezocht. Ferdinand_II, jawel, die van Aragon, is in het Sada paleis geboren. Zijn moeder, die op het paleis woonde noemde de plaats aanvankelijk Sos, maar omdat Ferdinand ook wel Rey Católico genoemd werd, is het Sos del Rey Católico geworden. Samen met zijn vrouw Isabelle van Castilië heeft hij heel wat teweeggebracht in dit land.

Vanavond de “cena” gebruikt bij het barretje waar we hadden gereserveerd. We nemen het dagmenu met voor-, hoofdgerecht, wijn, bier, water en koffie toe. Bij elkaar 33€. We dachten dat we een groentensoep (verdura) hadden besteld, maar het bleek natte gare bleekselderij te zijn met spekjes, zonder lepel. Als hoofdgerecht supergestoofde kip met rozemarijn en knoflook en met slappe chipjes. Ach, na zo’n wandeling gaat het er allemaal wel in.

De soepDe kip
Morgen, een rondritje naar het noorden. Het grappige is dat we het bezoek aan de grote steden steeds uitstellen. Rust is ook fijn.

1. Siebold:
    13 september 2023
    Hoe kwamen jullie op het idee de geboorteplaats van deze goed katholieke Ferdinand te bezoeken? Wat een vondst! Samen met zijn even katholieke gade Isabelle heeft hij inderdaad heel wat op zijn geweten: de ultieme verdrijving van de moslims uit Spanje, de verdrijving van de joden, de financiering van Columbus. Allemaal in 1492 en in naam van het geloof! Zouden ze als dank nu samen in de hemel vertoeven? Jullie veel plezier daar! In Sos bedoel ik ....
  2. Zus Elly:
    13 september 2023
    Weer genoten van de prachtige foto's. Ja zelfs van Tony's gezicht.
    Dag Siebold, Ikhoop niet dar er een hemel bestaat, maar wel een hel waar al die schurken thuis horen. Als je de bijbel open slaat ,staat er zoveel in wat het daglicht niet verdragen kan, en dat alles namens de Heer.

Voor morgen weer een hele mooie genietdag.
    Lfs Zus.
  3. Henny:
    14 september 2023
    Heerlijk genieten onder een stralende hemel zoals het in Spanje hoort te zijn.