Dag 10: De poorten van Sos

15 september 2023 - Sos del Rey Católico, Spanje

Vandaag belooft het een miezerige dag te worden, dus mooi de gelegenheid om het rustig aan te doen en eindelijk Sos eens grondig te verkennen aan de hand van de stadswandeling die we de eerste dag al bij de informatie hebben meegekregen. Zie kaart.

Sos gebouwen en poorten

Sos ligt op een heuvel en was vanuit alle richtingen goed te bereiken via een achttal stadspoorten, die allemaal nog intact zijn. Al die poorten vormen bij elkaar een goede leidraad voor de wandeling.

We beginnen gewoon bij ons appartement en lopen eerst naar het Palacio de Sada waar Ferdinand II van Aragon geboren is op 10 maart 1452.

Sada paleis
Spanje bestond destijds uit verschillende koninkrijkjes en bezat ook bijvoorbeeld Napels en Sicilië. Ferdinand II heerste bijvoorbeeld over Napels als Ferdinand V. De vrouw van Ferdinand, de zeer ambitieuze Isabelle bezat wellicht nog meer titels over koninkrijken, waarover ze zelf (als vrouw dus) kon heersen. Kortom een zeer lucratief huwelijk. Samen smeedden ze het huidige Spanje aaneen, verjoegen ze de Moren (islam), vervolgden ze de Joden en financierden ze Columbus.

Marktbogen bij Casa de La Villa
Na het paleis volgt het stadhuis en dan dalen we af naar de eerste poort op de route: de “Portal de Zaragoza “ en daarna nog meer poorten aan de zuidkant met een oudkerkje gewijd aan Santa Lucia.

Portal de Zaragossa (1)Calle LarraldiaPortal Uncastillo (8)Portal de Levante (9)

Zaragosa, Calle Larraldia, Uncastillo, Levante

Ermita de Santa Lucia (11)Kruispaal buiten de wallenPortal de Jaca (10)
Santa Lucia, Jaca

Het letterlijke hoogtepunt van de wandeling is de kerk van San Esteban (die gesloten was) en de naastgelegen oude Donjon, of woontoren, het enige overblijfsel van een 10de eeuws (houten) kasteel.

Torre del Homenaje, Donjon (13)Uitzicht bij San Esteban (12)Uitzicht vanaf Donjonplein (13)

Dc bij de donjon

Je hebt er perfect zicht over de stad. Via allerlei steegjes bereiken we een marktplein.

Uitzicht Calle RelojUitzicht naar Donjon bij jeugdherberg
Van al dat klimmen hebben we dorst gekregen en we vestigen onze hoop op de aldaar gevestigde de jeugdherberg. We vinden het gebouw, maar de herberg blijkt helaas gesloten. Maar niet getreurd: even verder is de Parador. Hij is chique en heeft op de vierde verdieping een cafetaria met terras en mooi uitzicht.

Brownie bij de ParadorUitz buj Calle de Gil Jaz
De koffie is goed en de door Tony bestelde brownie wordt op een groot bord geserveerd met een bolletje chocolade ijs en twéé bestekjes. Het is inderdaad genoeg voor twee.

We lopen langs de noordkant van het stadje langs de binnenwallen terug en bekijken de ene na de andere poort, om uiteindelijk weer uit te komen bij ons appartement.

Portal de Sangüesa (14)Extra PortalPortal del Mudo (15)Portal de La Reina
Portal de Sangüesa, extra portal, de Mudo, de Reina

We concluderen dat we weinig stadjes kennen die zo goed bewaard zijn gebleven als Sos en waar het zo gemakkelijk is te verdwalen in het labyrint van straatjes, die soms zomaar doodlopen of naar een ander gebouw leiden dan we denken. Toeristen kom je er nauwelijks tegen. Het geeft de stad een authentiek maar wel stil karakter.

Vandaag gaan we tussen de middag warm eten, ‘comer’ dus, onder de oude marktbogen aan het stadhuisplein. Uit de luidsprekers klinkt hier de hele dag klassieke muziek, radio Classico. We bestellen een kwartelsalade, empanadillos (minipasteitjes) en croquetas. Allemaal een stuk lekkerder dan die rare soep en pollo van eergisteren bij die andere bar. Inmiddels regent het lekker door zonder dat het plenst. Prima; wij zitten droog onder de boog.

Stoeltje bij San Esteban (12)Nog een stoel in SosStoelTony in de stoel

Dc bij weer n stoel

Tijdens de wandeling komen we heel veel regisseursstoelen tegen en dat heeft te maken met een ander “hoogtepunt” in de geschiedenis van Sos: de film “la Vaquilla “ (de vaars) uit 1985. Deze film is geheel in dit stadje opgenomen. Het is een satirische comedy die speelt ten tijde van de Spaanse burgeroorlog. De film was destijds een groot succes in heel Spanje. De talloze bronzen regisseursstoelen herinneren daaraan. Koperdieven in Nederland zouden zich eraan vergrijpen, hier blijft het staan.

We halen nog even een “pan” bij de bakker, en daar treffen we de bakkersvrouw met een plantenspuit aan in gevecht met een kat, die zich in een glazen vitrine achter de toonbank heeft verschanst. Zij/Hij maakt rare sprongen en kiest uiteindelijk eieren voor haar/zijn geld door naar buiten te spurten. De bakkersvrouw geschrokken achterlatend. Ze kan alles weer schoonmaken.

Morgen weer een verkasdag. Het weer ontwikkelt zich gunstig, maar het blijft afwachten.

1. Zus Elly:
    15 september 2023
    Deze foto's halen de top; ik kan me voorstellen dat jullie helemaal verliefd zijn geworden op dit prachtige stadje Sos.
    En Dick terecht dat je in de regisseurstoel zit. Al die reisverhalen die je regisseert, natuurlijk onder het toeziend oog van jouw regiseuze.
    Ook voor morgen weer een mooie dag.lfs Zus
  2. Emely:
    15 september 2023
    Grappig die regisseursstoelen! Een mooi gebaar! En wie is de gelukkige regisseur die Tony gaat begroeten?
  3. DCVE:
    15 september 2023
    Er is één stoel, die bezet is. En wel door: Louis García Berlanga (de regisseur)
  4. Siebold:
    15 september 2023
    Jullie verslag lezend krijg ik ook zin in een reisje naar Sos. Wel interessant dat jullie je heil meenden te moeten zoeken in een jeugdherberg! Is het begrip jeugd is Aragon zo rekbaar?
  5. Peter Waterkoort:
    16 september 2023
    Ja, wat een mooi en goed bewaarde plaats is Sos. Wbt Columbus. Aanvullend. Met het verdrijven van de Moren hadden de Spanjaarden er een probleem en vijanden bij. Ze hadden hun oorspronkelijke route naar India onmogelijk gemaakt. Hoe daar toch te komen. Columbus kwam op hun pad. Hij geloofde erin dat er ook een andere route mogelijk was, langs Afrika. Met de ontdekking van Amerika als bijvangst. 1492 is het jaartal waarin alles samenvalt.